2020. augusztus 18., kedd

MIÉRT HASZNOS A KÖLYÖK-KURZUS?

 

MIÉRT HASZNOS A KÖLYÖK-KURZUS ?

 

A kölykök általában 8-12 hetesen kerülnek új családjukba. Kutatások bizonyítják, hogy a kölykök agyában a 8-16 hetes korban zajlik a legtöbb agyi kapcsolat kialakulása.  Vagyis ebben az időszakban minél jobban fejlesztjük a kölyköt, annál biztosabb alapot adunk a további fejlődéshez.

 

A kölykök a családba adás alkalmával kiszakadnak addigi közegükből, így megszakad egy nagyon fontos tanulási folyamat : a kölyök és testvérei, illetve anyukájuk közötti kapcsolat, így nincsenek többé társak ahhoz, hogy a kölyök a szociális magatartást tanulhassa, gyakorolhassa. Egy a háztartásban élő másik felnőtt kutya jó társ lehet ugyan, de az azonos korúakkal való játékot – szociális magatartást nem pótolja.

 

A kölyök-kurzus így alapvetően azt adja meg a kölyköknek, amit a családbakerülés során elveszített :  
a (közel) hasonló korú kölykökhöz való kapcsolat, az együtt tanulás lehetőségét.

 

De egy jó kölyök-kurzus ennél jelentősen többet is ad. Ott folytatja a munkát, ahol a felelősségteljes tenyésztő abbahagyta: szembesíti a kölyköt különböző kihívásokkal, amik őt szellemileg, testileg fejlesztik, önbizalmát erősítik, a környezetéhez kapcsolódó magabiztosságát javítja, olyan tapasztalatok birtokába juttaja, hogy idegen emberektől/állatoktól, ismeretlen eseményektől nem kell félni, hogy ezek a helyzetek megoldhatóak.

 

És még egy nagyon fontos aspektus: a kölyök-kurzusban a Gazdi és Kölyök megfelelő környezetet és segítséget kap ahhoz, hogy köztük egy jól működő bizalmi viszony , egy mély kötődés alakuljon ki a közösen megoldott és átélt feladatok kapcsán. Jobban megértik majd egymás viselkedését, testjeleit, kommunikációjuk tisztább és eredményesebb lesz. A Gazdik azt is megtanulhatják eközben, hogyan tudják Kölyküket finoman, de határozottan vezetni.


Ha felkeltettük érdeklődésedet, nézd meg szeptemberben Kajászón  induló Kölyök-Kurzusunk ismertetőjét itt: https://www.facebook.com/events/335288097855348



MIK EGY JÓ KÖLYÖK-KURZUS JELLEMZŐI ÉS   RÉSZLETES CÉLJAI ?

 


·         A kölyök jól szórakozik J:

A kölyök természetes öröme a játékban motiválja arra, hogy környezeti ingerekkel folyamatosan szembesüljön, azokat feldolgozza. Ennek során saját testi és szellemi képességei folyamatosan fejlődnek, és fokozatosan megtanulja, mi minden történhet az Életben.

·         A kölyök megtanulja a másik kutyákkal szembeni szociális magatartást

A kölykök szociális magatartása nem veleszületett. Veleszületett azonban a képesség, hogy ezt meg tudják tanulni. De ez azt feltételezi, hogy rendelkezése állnak tanulási tapasztalatok.

·         Minden a kommunikácó

A kölykök ebben a korban tanulják meg a kommunikáció apró fogásait. Meg kell tanulják értelmezni a másik kölyök jeleit, és meg kell tanuljanak jól értelmezhető jeleket adni. Meg kell tapasztalniuk, hogy bizonyos helyzetekben alárendelt pozícióban vannak, és bizonyos helyzetekben ők lehetnek felérendeltek. Megtanulnak trükköket, amivel a másik kölyköt befolyásolhatják, akár annak játékának megszerzése céljából, megtanulják, hogyan szerezzenek zsákmányt másoktól, és hogy a zsákmányt adott esetben mások elvehetik tőlük, megtanulnak felhívni játékra, illetve megtapasztalják, hogy milyen, ha egy játék eldurvul, megtanulják értelmezni azt, ha egy másik kutya nyugalmat szeretne, és megtanulják kimutatni, ha ők maguk nyugalmat szeretnének.

·         Kicsik és Nagyok együtt játszanak

Mind a kistestű, mind a nagytestű kutyáknak meg kell tanulniuk, hogy miként viszonyuljanak más testfelépítésű társaikhoz. A kistestűek fürgébbek, fordulékonyabbak mint nagytestű társaik, míg a nagytestűek fizikai erőfölényben vannak. A játék során próbálkozások és tévedések illetve sikeres interakciók során tanulják meg azt, miként szabad és miként nem szabad bánni egymással. Fontos ezen a téren egy tapasztalt Kurzusvezető, aki megakadályozza, hogy bizonyos kölykök zsákmánnyá váljanak, és az egész falka őket üldözze. Meg kell látni, mi az, ami még a kölyöknek javára válik, és mi az a szituáció, ami már fizikailag illetve mentálisan már sérülést rejthet.

·         Idegennyelv-tanulás

Az előző pont átvezet a következő témához: a különböző méretű, felépítésű, illetve különböző célra kitenyésztett kutyafajták különbözően viselkedhetnek bizonyos helyzetekben, különböző megoldási stratégiáik lehetnek, és különböző kommunikációs eszközökkel rendelkeznek, eltérő alap-temperamentumúak. A Kölyök-kurzus lehetőséget nyújt a kölyköknek, hogy ezeket a különböző idegen nyelveket megtanulják.

·         Nem kell félni

Az, hogy egy kölyök kötődik a tenyésztőjéhez és megszerette új családját, nem jelenti azt, hogy automatikusan minden emberben bízik és szereti azokat. Az emberek sokfélék termetükben, viselkedésükben, temperantumukban, szagukban, a kutyához való közeledésükben. Minél több emberrel épít fel egy kutya bizalmi kapcsolatot és jó viszonyt, annál könnyebben fog a következő kapcsolatépítésekben boldogulni.

Természetesen nem csak az emberek, de környezetünk tárgyai és jelenségei is megijeszthetik a kölyköket. Az ismeretlen dolgok és események sokszor elővigyázatosságot, óvatosságot, sőt akár félelmet váltanak ki – ez egy természetes védekező mechanizmus. A mi dolgunk az, hogy segítsünk ezeket a félelmeket feldolgozhatóvá, feloldhatóvá tenni a kölyök számára. Itt is igaz, hogy minél több akadályt vett már sikeresen, annál jobb eséllyel fogja könnyen és jól feldolgozni a következő elrettentő eseményt. Az önbizalom kialakulásában a félelmek legyőzésének és a mindenkori pozitív megerősítésnek nagyon fontos szerepe van.

·         A kíváncsiság hajtóereje

Az óvatosság mellett a kölykök másik életfontosságú hajtóereje a kíváncsiság, és ehhez kapcsolódóan a tanulás képessége. Ezek az első 4 hónapban fokozottan működnek. Még ha a kölyök először megijed is, a kíváncsiság természetes ereje odahajtja félelme tárgyához, és segít azt feloldani, újabb és újabb ismereteket szerezni, újabb és újabb szituációkba belemenni. Ha kölyökkorban lehetőséget teremtünk arra, hogy kölykünk lehetőleg sok mindennel összeismerkedjen, megteremtjük egy nyugodt, kiegyensúlyozott, magabiztos kutya alapjait.

·         Kölyökjátszótér

Ennek megfelelően minden jó kölyök-kurzus fontos alkotóeleme a kölyökjátszótér, ahol a kölykök különböző akusztikai és optikai ingerekkel találkozhatnak. Különböző talajok, zajok, látványok, zörejek és érintések, alagutak és rejtekhelyek, stb. Megismertetjük a kölyköket a mindennapi élethez tartozó először talán riasztónak látszó tárgyakkal és hangforrásokkal, hogy később ezek már ne zavarják. Az egyéb kúszó-mászó és ugró ügyességi feladatok segítségével a kölykök testtudata növekszik, erőnlétük, fizikai képességeik, és elsősorban önbizalmuk és magabiztosságuk fejlődik.

·         Példakövetés

A kölykök nagyon erőteljesen tanulnak modellkövetéssel. Ez azt jelenti, hogy megfigyelik a másik kutya – főleg, ha az idősebb és tiszteletben áll – viselkedését, és annak következményeit, és utánozzák azt. De kölyöktársaitól is tanulhat, például ha egy hanghatás alatt a többi kutyus nyugodtan viselkedik, az meggyőzi a zajérzékenyebb kölyköt is arról, hogy nincs ok valódi aggodalomra.

·         A Gazdik oktatása

Egy jó kölyök-kurzuson elmélet tananyag is van. Bizonyos alapismeretek a tanulásmechanizmusokról, az idegtípusokról, a kutya viselkedésének mozgatórugóiról fontosak ahhoz, hogy kölykünk viselkedését megértsük és a kívánt irányba terelni tudjuk. Egy jó kurzusvezető segít a Gazdiknak eligazodni Kölykük jelzéseinek megtanulásában, elmondja, miként kell bonyolult szituációkat, pl. egy félelmi reakciót kezelni. Megtanítja a motiváció és a jutalmazás fontosságát, megmutatja, hogyan lehet adott esetben gátlást építeni. Beszél a jutalmazás helyes módjáról és időzítéséről, a kutyás élet alapvető szabályairól, és segíti a Gazdit és Kölykét abban, hogy szoros és bensőséges kapcsolatot építhessenek ki egymással.

·         Kötődés

A közösen végrehajtandó feladatok, a közösen átélt kalandok és a közös sikerek nem csak segítenek megtanulni egymás kommunikációját, hanem össze is kovácsolják a Gazdi-Kölyök párost. Ez  legstabilabb alap a további fejlődéshez. Ha egy kölyök nem jut el odáig, hogy végtelenül bízzon Gazdájában, soha nem lesz olyan jól és kiszámíthatóan kezelhető, mint azok a kutyák, akik kölyökként tűzön-vízen át mentek Gazdijuk után. A sikeres feladatvégrehajtás természetesen azt feltételezi, hogy olyan feladatokkal szembesülnek, amiket az adott korban, szellemi és fizikai állapotban valóban képesek végrehajtani. Ezen feladatok kiválasztása természetesen a jó kurzusvezető feladata. A sikeresen végrehajtott feladat közös boldogságot okoz, a páros mindkét tagja magabiztosabbá válik, és később is hinni fog abban, hogy bármilyen szituációval megbirkózik.

·         Helyes játék és dícséret

Az ember azt hiszi, olyan egyszerű dolog egy kutyával játszani, és azt dícsérgetni J . A kutyák sokféleképpen játszanak, mérettől, típustól, temperamentumtól függően. Van ,aki szaladgálni szeret, van aki huzakodni, van aki a labda után rohanna állandóan, és van aki rágcsálni szereti a dolgokat, vagy szimatolni. Jó, ha kutyánkkal többféle játékban is kipróbáljuk magunkat.

A helyes dicséret sem olyan egyszerű, mint hangzik. Van, akit egy jutalomfalattal lehet boldoggá tenni, van, akit simogatással, van, akit játéka eldobásával, vagy egy kis birkózással, húzócskával. Nem minden kölyköt ugyanaz tesz boldoggá, pláne nem mindegy hogy milyen szituációban. A dicséret  időzítése és intenzitása is döntő a tanulási folyamatban, ezeket mind gyakorolni, tudatosítani kell és lehet. És más Kölyök-Gazdi párosok megfigyelésével több tapasztalatot is szerzünk.

·         Megérteni egymást – verbális és nonverbális kommunikáció

Mi emberek elsősorban a verbális kommunikációra helyezzük a hangsúlyt. Kutatások mutatják, hogy természetesen a non-verbális kommunikációnk is döntő hatással lehet helyzetekre, de ezt nem igazán tudatosítjuk. Az ember eltolódott a cselekvéstől a beszéd irányába. A kutyák között is vannak „beszédesebb” fajták, akik szívesen ugatnak, de elmondható, hogy a kutyák elsősorban nem az ugatás útján kommunikálnak. A kutyák alapvető kommunikációs eszköze a testbeszéd, a mimika és a mozgás, a hangkiadás ezeket támogatja. A Gazdiknak meg kell tehát tanulniuk Kölykük testbeszédét megérteni, és meg kell tanulniuk, saját testtartásukat, mimikájukat és hanglejtésüket kontroll alá vonni, mivel ezek a Kölyök számára alapvető információkat hordoznak. A kutya folyton figyel és tanul. Ezt a tulajdonságot, a megfigyelés és odafigyelés tulajdonságát is meg kell tanulnunk tőle. A világos testbeszéd kialakítás és berögzítése alapvető eleme kutyánkkal való sikeres kommunikációnak és összmunkának.

·         Más kölyöktulajdonosok társasága

Fontos, hogy egy kölyök-kurzus lehetőséget ad arra, hogy más, hasonló helyzetben lévő emberekkel információkat cserélhessünk. Megértően hallgathassuk kudarcaik történetét, vagy jó tanácsokat adhassunk egymásnak egy jól sikerült akció után. Egy jó kölyök-kurzuson kíváncsiak vagyunk egymás történetére, egymás problémáira és megoldásaira, és nem habozunk gondjainkat feltárni. Nem kínos, ha Kölykünk nem csinál meg valamit elsőre vagy másodikra, mert látjuk, hogy senki sem tökéletes, de mindenki fejleszthető, és megértjük, hogy minden helyzet és élőlény más. Igyekszünk segíteni egymásnak, és tanulni egymás helyzeteiből is.

·         Közös móka

És természetesen, jól érezzük magunkat együtt. Közös érdeklődés, közös hobbi, közös játék, esetleg kirándulások, egy olyan környezet, ahol jól érezzük magunkat és szívesen töltünk időt, hasznos ismereteket szerzünk és ki tudunk kapcsolódni, feltöltődünk a stresszes hétköznapok után. Nézzük, ahogy Kölykeink játszanak és okosodnak, fejlődnek, és büszkék vagyunk rájuk és magunkra. 


 Szeptember elején induló Kölyök-kurzusainkra az utolsó szabad helyekre még jelentkezhetsz:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hogyan tanulnak a kutyák? - 5. rész

  Tanuláselmélet: hogyan használjuk helyesen a tréning során? Miután az előző 4 részben jó alapokat szereztünk a tanulás elméletével kapcs...