A kölykök általában 8-12 hetesen
kerülnek új családjukba. Kutatások bizonyítják, hogy a kölykök
agyában a 8-16
hetes korban zajlik a legtöbb agyi kapcsolat
kialakulása. Vagyis ebben az időszakban minél jobban
fejlesztjük a kölyköt, annál biztosabb alapot adunk a további fejlődéshez.
A kölykök a családba adás
alkalmával kiszakadnak addigi közegükből, így megszakad egy
nagyon fontos
tanulási folyamat : a kölyök és
testvérei, illetve anyukájuk közötti kapcsolat, így nincsenek többé társak
ahhoz, hogy a kölyök a szociális magatartást tanulhassa, gyakorolhassa. Egy a
háztartásban élő másik felnőtt kutya jó társ lehet ugyan, de az azonos
korúakkal való játékot – szociális magatartást nem pótolja.
A kölyök-kurzus így alapvetően
azt adja meg a kölyköknek, amit a családbakerülés során elveszített :
a (közel) hasonló korú kölykökhöz való kapcsolat, az együtt
tanulás lehetőségét.
De egy jó kölyök-kurzus ennél jelentősen többet is ad. Ott folytatja a munkát,
ahol a felelősségteljes tenyésztő abbahagyta: szembesíti
a kölyköt különböző kihívásokkal, amik őt szellemileg,
testileg fejlesztik, önbizalmát
erősítik, a környezetéhez kapcsolódó magabiztosságát javítja, olyan
tapasztalatok birtokába juttaja, hogy idegen
emberektől/állatoktól, ismeretlen eseményektől nem kell félni, hogy ezek a
helyzetek megoldhatóak.
És még egy nagyon fontos
aspektus: a kölyök-kurzusban a Gazdi és Kölyök megfelelő környezetet és
segítséget kap ahhoz, hogy köztük egy jól működő
bizalmi viszony , egy mély kötődés alakuljon ki a közösen megoldott és átélt feladatok kapcsán. Jobban megértik majd egymás viselkedését, testjeleit,
kommunikációjuk tisztább és eredményesebb lesz. A Gazdik azt is megtanulhatják
eközben, hogyan tudják Kölyküket finoman, de
határozottan vezetni.
MIK EGY JÓ KÖLYÖK-KURZUS JELLEMZŐI ÉS RÉSZLETES CÉLJAI ?
|
|
·
A kölyök jól szórakozik J:
A kölyök természetes öröme a
játékban motiválja arra, hogy környezeti ingerekkel folyamatosan szembesüljön,
azokat feldolgozza. Ennek során saját testi és szellemi képességei folyamatosan
fejlődnek, és fokozatosan megtanulja, mi minden történhet az Életben.
·
A kölyök megtanulja a
másik kutyákkal szembeni szociális magatartást
A kölykök szociális magatartása
nem veleszületett. Veleszületett azonban a képesség, hogy ezt meg tudják
tanulni. De ez azt feltételezi, hogy rendelkezése állnak tanulási
tapasztalatok.
·
Minden a kommunikácó
A kölykök ebben a korban tanulják
meg a kommunikáció apró fogásait. Meg kell tanulják értelmezni a másik kölyök
jeleit, és meg kell tanuljanak jól értelmezhető jeleket adni. Meg kell
tapasztalniuk, hogy bizonyos helyzetekben alárendelt pozícióban vannak, és
bizonyos helyzetekben ők lehetnek felérendeltek. Megtanulnak trükköket, amivel
a másik kölyköt befolyásolhatják, akár annak játékának megszerzése céljából,
megtanulják, hogyan szerezzenek zsákmányt másoktól, és hogy a zsákmányt adott
esetben mások elvehetik tőlük, megtanulnak felhívni játékra, illetve
megtapasztalják, hogy milyen, ha egy játék eldurvul, megtanulják értelmezni
azt, ha egy másik kutya nyugalmat szeretne, és megtanulják kimutatni, ha ők
maguk nyugalmat szeretnének.
·
Kicsik és Nagyok együtt
játszanak
Mind a kistestű, mind a nagytestű
kutyáknak meg kell tanulniuk, hogy miként viszonyuljanak más testfelépítésű
társaikhoz. A kistestűek fürgébbek, fordulékonyabbak mint nagytestű társaik, míg
a nagytestűek fizikai erőfölényben vannak. A játék során próbálkozások és
tévedések illetve sikeres interakciók során tanulják meg azt, miként szabad és
miként nem szabad bánni egymással. Fontos ezen a téren egy tapasztalt
Kurzusvezető, aki megakadályozza, hogy bizonyos kölykök zsákmánnyá váljanak, és
az egész falka őket üldözze. Meg kell látni, mi az, ami még a kölyöknek javára
válik, és mi az a szituáció, ami már fizikailag illetve mentálisan már sérülést
rejthet.
·
Idegennyelv-tanulás
Az előző pont átvezet a következő témához: a különböző méretű, felépítésű, illetve különböző célra kitenyésztett kutyafajták különbözően viselkedhetnek bizonyos helyzetekben, különböző megoldási stratégiáik lehetnek, és különböző kommunikációs eszközökkel rendelkeznek, eltérő alap-temperamentumúak. A Kölyök-kurzus lehetőséget nyújt a kölyköknek, hogy ezeket a különböző idegen nyelveket megtanulják.
·
Nem kell félni
Az, hogy egy kölyök kötődik a
tenyésztőjéhez és megszerette új családját, nem jelenti azt, hogy automatikusan
minden emberben bízik és szereti azokat. Az emberek sokfélék termetükben,
viselkedésükben, temperantumukban, szagukban, a kutyához való közeledésükben.
Minél több emberrel épít fel egy kutya bizalmi kapcsolatot és jó viszonyt,
annál könnyebben fog a következő kapcsolatépítésekben boldogulni.
Természetesen nem csak az
emberek, de környezetünk tárgyai és jelenségei is megijeszthetik a kölyköket.
Az ismeretlen dolgok és események sokszor elővigyázatosságot, óvatosságot, sőt
akár félelmet váltanak ki – ez egy természetes védekező mechanizmus. A mi
dolgunk az, hogy segítsünk ezeket a félelmeket feldolgozhatóvá, feloldhatóvá
tenni a kölyök számára. Itt is igaz, hogy minél több akadályt vett már
sikeresen, annál jobb eséllyel fogja könnyen és jól feldolgozni a következő
elrettentő eseményt. Az önbizalom kialakulásában a félelmek legyőzésének és a
mindenkori pozitív megerősítésnek nagyon fontos szerepe van.
·
A kíváncsiság hajtóereje
Az óvatosság mellett a kölykök
másik életfontosságú hajtóereje a kíváncsiság, és ehhez kapcsolódóan a tanulás
képessége. Ezek az első 4 hónapban fokozottan működnek. Még ha a kölyök először
megijed is, a kíváncsiság természetes ereje odahajtja félelme tárgyához, és
segít azt feloldani, újabb és újabb ismereteket szerezni, újabb és újabb
szituációkba belemenni. Ha kölyökkorban lehetőséget teremtünk arra, hogy
kölykünk lehetőleg sok mindennel összeismerkedjen, megteremtjük egy nyugodt,
kiegyensúlyozott, magabiztos kutya alapjait.
·
Kölyökjátszótér
Ennek megfelelően minden jó
kölyök-kurzus fontos alkotóeleme a kölyökjátszótér, ahol a kölykök különböző
akusztikai és optikai ingerekkel találkozhatnak. Különböző talajok, zajok,
látványok, zörejek és érintések, alagutak és rejtekhelyek, stb. Megismertetjük
a kölyköket a mindennapi élethez tartozó először talán riasztónak látszó
tárgyakkal és hangforrásokkal, hogy később ezek már ne zavarják. Az egyéb
kúszó-mászó és ugró ügyességi feladatok segítségével a kölykök testtudata
növekszik, erőnlétük, fizikai képességeik, és elsősorban önbizalmuk és
magabiztosságuk fejlődik.
·
Példakövetés
A kölykök nagyon erőteljesen
tanulnak modellkövetéssel. Ez azt jelenti, hogy megfigyelik a másik kutya –
főleg, ha az idősebb és tiszteletben áll – viselkedését, és annak
következményeit, és utánozzák azt. De kölyöktársaitól is tanulhat, például ha
egy hanghatás alatt a többi kutyus nyugodtan viselkedik, az meggyőzi a
zajérzékenyebb kölyköt is arról, hogy nincs ok valódi aggodalomra.
·
A Gazdik oktatása
Egy jó kölyök-kurzuson elmélet
tananyag is van. Bizonyos alapismeretek a tanulásmechanizmusokról, az
idegtípusokról, a kutya viselkedésének mozgatórugóiról fontosak ahhoz, hogy
kölykünk viselkedését megértsük és a kívánt irányba terelni tudjuk. Egy jó
kurzusvezető segít a Gazdiknak eligazodni Kölykük jelzéseinek megtanulásában,
elmondja, miként kell bonyolult szituációkat, pl. egy félelmi reakciót kezelni.
Megtanítja a motiváció és a jutalmazás fontosságát, megmutatja, hogyan lehet
adott esetben gátlást építeni. Beszél a jutalmazás helyes módjáról és
időzítéséről, a kutyás élet alapvető szabályairól, és segíti a Gazdit és
Kölykét abban, hogy szoros és bensőséges kapcsolatot építhessenek ki egymással.
·
Kötődés
A közösen végrehajtandó
feladatok, a közösen átélt kalandok és a közös sikerek nem csak segítenek
megtanulni egymás kommunikációját, hanem össze is kovácsolják a Gazdi-Kölyök
párost. Ez legstabilabb alap a további
fejlődéshez. Ha egy kölyök nem jut el odáig, hogy végtelenül bízzon Gazdájában,
soha nem lesz olyan jól és kiszámíthatóan kezelhető, mint azok a kutyák, akik
kölyökként tűzön-vízen át mentek Gazdijuk után. A sikeres feladatvégrehajtás
természetesen azt feltételezi, hogy olyan feladatokkal szembesülnek, amiket az
adott korban, szellemi és fizikai állapotban valóban képesek végrehajtani. Ezen
feladatok kiválasztása természetesen a jó kurzusvezető feladata. A sikeresen
végrehajtott feladat közös boldogságot okoz, a páros mindkét tagja
magabiztosabbá válik, és később is hinni fog abban, hogy bármilyen szituációval
megbirkózik.
·
Helyes játék és dícséret
Az ember azt hiszi, olyan
egyszerű dolog egy kutyával játszani, és azt dícsérgetni J . A kutyák
sokféleképpen játszanak, mérettől, típustól, temperamentumtól függően. Van ,aki
szaladgálni szeret, van aki huzakodni, van aki a labda után rohanna állandóan,
és van aki rágcsálni szereti a dolgokat, vagy szimatolni. Jó, ha kutyánkkal
többféle játékban is kipróbáljuk magunkat.
A helyes dicséret sem olyan
egyszerű, mint hangzik. Van, akit egy jutalomfalattal lehet boldoggá tenni,
van, akit simogatással, van, akit játéka eldobásával, vagy egy kis birkózással,
húzócskával. Nem minden kölyköt ugyanaz tesz boldoggá, pláne nem mindegy hogy
milyen szituációban. A dicséret
időzítése és intenzitása is döntő a tanulási folyamatban, ezeket mind
gyakorolni, tudatosítani kell és lehet. És más Kölyök-Gazdi párosok megfigyelésével
több tapasztalatot is szerzünk.
·
Megérteni egymást –
verbális és nonverbális kommunikáció
Mi emberek elsősorban a verbális kommunikációra helyezzük a hangsúlyt. Kutatások mutatják, hogy természetesen a non-verbális kommunikációnk is döntő hatással lehet helyzetekre, de ezt nem igazán tudatosítjuk. Az ember eltolódott a cselekvéstől a beszéd irányába. A kutyák között is vannak „beszédesebb” fajták, akik szívesen ugatnak, de elmondható, hogy a kutyák elsősorban nem az ugatás útján kommunikálnak. A kutyák alapvető kommunikációs eszköze a testbeszéd, a mimika és a mozgás, a hangkiadás ezeket támogatja. A Gazdiknak meg kell tehát tanulniuk Kölykük testbeszédét megérteni, és meg kell tanulniuk, saját testtartásukat, mimikájukat és hanglejtésüket kontroll alá vonni, mivel ezek a Kölyök számára alapvető információkat hordoznak. A kutya folyton figyel és tanul. Ezt a tulajdonságot, a megfigyelés és odafigyelés tulajdonságát is meg kell tanulnunk tőle. A világos testbeszéd kialakítás és berögzítése alapvető eleme kutyánkkal való sikeres kommunikációnak és összmunkának.
·
Más kölyöktulajdonosok
társasága
Fontos, hogy egy kölyök-kurzus
lehetőséget ad arra, hogy más, hasonló helyzetben lévő emberekkel információkat
cserélhessünk. Megértően hallgathassuk kudarcaik történetét, vagy jó tanácsokat
adhassunk egymásnak egy jól sikerült akció után. Egy jó kölyök-kurzuson
kíváncsiak vagyunk egymás történetére, egymás problémáira és megoldásaira, és
nem habozunk gondjainkat feltárni. Nem kínos, ha Kölykünk nem csinál meg
valamit elsőre vagy másodikra, mert látjuk, hogy senki sem tökéletes, de
mindenki fejleszthető, és megértjük, hogy minden helyzet és élőlény más.
Igyekszünk segíteni egymásnak, és tanulni egymás helyzeteiből is.
·
Közös móka
És természetesen, jól érezzük
magunkat együtt. Közös érdeklődés, közös hobbi, közös játék, esetleg
kirándulások, egy olyan környezet, ahol jól érezzük magunkat és szívesen
töltünk időt, hasznos ismereteket szerzünk és ki tudunk kapcsolódni,
feltöltődünk a stresszes hétköznapok után. Nézzük, ahogy Kölykeink játszanak és
okosodnak, fejlődnek, és büszkék vagyunk rájuk és magunkra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése